Polestar 2-produksjonen skal starte i februar neste år.
Med en pris på mellom 40.000 og 60.000 euro og et rekkeviddemål på 500 kilometer etter WLTP-standarden, legger Polestar 2 seg rundt spesifikasjonene til Teslas Model 3. Så har jo også Volvo-eide Polestar hele tiden sagt at de lager en konkurrent til Teslas rimeligste mellomklassebil.
Det betyr at den kinesisk-eide, svensk-baserte bilprodusenten må finne seg å bli sammenlignet med den amerikanske elbilpioneren.
Det hindrer likevel ikke Polestar å skryte av konkurrenten.
Flere forbrukstester har vist at Tesla er langt fremme når det kommer til energieffektivitet. Ian Collins, utviklingssjef i Polestar UK, sier Tesla har dannet et gap til andre elbilprodusenter på dette punktet.
– Tesla har vært aktiv med å utvikle egen teknologi, spesielt med tanke på energieffektivitet. Der er de langt foran alle andre, sier Collins.
Han har tatt turen til Oslo for å prate på British Norwegian Chamber of Commerce Speaker’s Corner-arrangement, som handler om fremtidens mobilitet.
Collins forteller at Polestar og andre elbilprodusenter har en vei å rulle på energieffektivitet.
– Det er et område som vi må fortsette å jobbe hardere for å ta igjen Tesla, sier han.
Polestar 2 kommer neste år og blir den første helelektriske Volvo-beslektede bilen, mens Tesla kom med sin første elbil, Roadster, i 2008.